Alexander Osterwalder. Foto: Beatrice Bolmgren
Osterwalder började med att berätta om att designarbete alltid ska inkludera helheten av tjänsten eller produkten, dvs designen, tekniken, verksamheten/affären och kundbehovet. Det är först då vi kan bygga riktigt bra saker!
En siffra som fastnat på näthinnan är att 72% av alla nya digitala tjänster och produkter floppar eftersom de inte möter kundernas förväntningar. Detta betyder alltså att vi konsumenter inte bryr oss om 7 av 10 produkter som introduceras på marknaden. Det låter mycket, men så är det faktiskt. Hur skulle vi då kunna skapa mer värde och minimera antalet floppar?
Varför använder vi oss än idag av gamla affärsmodeller från åttiotalet, t.ex SWOT- och GAP-analyser när allt annat har uppdaterats och utvecklats något enormt. Tänk bara på mobiltelefoner från 1985 jämfört med dagens smarta telefoner. Strategyzer har därför tagit fram två affärsmodeller som lätt går att applicera på din egna verksamhet eller kund. Modellerna är visuella, intuitiva, praktiska och lätta att ta till sig.
Den första modellen Business Model Canvas är ett strategiskt och “entreprenöriellt” verktyg. Det låter dig beskriva, designa, utmana, uppfinna och dela in din affärsmodell i olika områden, såsom Key Partners, Key Activities, Key Resources, Value Propositions, Customer Relationships, Channels, Customer Segments, Cost Structure och Revenue Streams.
Den andra modellen Value Proposition Canvas baseras på två områden från Business Model Canvas, nämligen Value Proposition och Customer Segments. Den hjälper dig att förstå och hantera de utmaningar som du står inför när det kommer till att skapa konkurrenskraftiga produkter och tjänster som dina kunder vill köpa.
Modellen berör alltså två områden, kundens profil och en värdekartläggning. Kundens profil fokuserar på jobs, pains och gains. Jobs innefattar de uppgifter som kunden försöker få genomförda och kan t.ex vara funktionella, sociala eller emotionella. Pains utmärker de negativa effekter som kunden vill undvika. Gains handlar istället om de positiva effekterna som man vill bibehålla eller förstärka ännu mer. Genom att kartlägga dessa områden ökar förståelsen för de personer eller företag som du försöker skapa värde för.
Det andra området är värdekartläggningen där vi istället fokuserar på Products & Services, Gain Creators och Pain Relievers. Här ska vi kartlägga de produkter och tjänster som vi skapar och levererar till kunden, vad som bidrar och leder till de positiva effekterna som kunden vill ha samt vad som kan behövas för att få bort eller minska de oönskade effekterna.
Vi fick ju även göra en enkel övning i detta under konferensen, vilket gjorde att man fick ökad förståelse för verktyget redan på plats.