Beteendeförändring kring hälsa (summering från SXSW)

Beteendeförändring kring hälsa (summering från SXSW)

Jag, Kim Thörning, var en av Valtechs representanter på årets upplaga av SXSW i Austin Texas. Jag har under en längre tid har arbetat med vårdtjänster på webben (Vårdguiden, Hitta och jämför vård m.fl) och är allmänt intresserad av träning. Därför lockade flera sessioner kring ämnet Behavioral Change, beteendeförändring kring hälsa, för min del.

Varför just beteendeförändring kring hälsa?

Ett bra exempel på beteendeförändring är acceptansen kring rökning, den har gått från något trendigt till en hälsorisk. Antalet rökare i t.ex. USA har minskat stadigt de senaste 50 åren och det är inte längre socialt accepterat att röka inomhus eller när barn är i närheten. Enligt cancerfondens sida om rökning så kostar rökningsrelaterad ohälsa det svenska samhället ca 30 miljarder årligen.

Genom att öka medvetenheten om människors hälsa skulle man även kunna förhindra och förebygga sjukdomar. Ta t.ex. vuxendiabetes (typ 2) där risken minskar avsevärt med bra kost och motion.

Under sessionen Connected Fitness 2.0: Shaping Healthy Behaviors var panelen rungande överens om att läkarbrist är ett problem som redan nu är på gång runt om i USA och även övriga världen. I förlängningen skulle man kunna spara både tid och pengar genom att ge människor analys på distans med hjälp av data som registreras och på så sätt ge besked om hen bör uppsöka sjukvården.

Hur kan man uppnå det här?

Wearables är något som diskuterades mycket under SXSW, något som redan är en trend och som troligtvis kommer att hålla sig kvar ett tag. Alltså teknik som bland annat kan mäta hur aktiv du är och som man bär som ett klädesplagg eller accessoar.

Att mäta en individs aktivitet är inget nytt, stegräknare har funnits på marknaden länge och applikationer som utnyttjar smartphones GPS och gyro har funnits länge. Skillnaden är att wearablen kontinuerligt kan registrera information istället för att punktmäta som det blir med mobiltelefon osv. Nästa steg skulle kunna bli implantat eller elektroniska tatueringar för gemene man som registrerar din t.ex. puls, temperatur och blodsocker direkt på eller inifrån din kropp. Det finns redan wearables för djur och wearables för små barn är på väg.

Hur får man fler att använda wearables?

Art Markman (Professor of Psychology & Mktg – The University of Texas at Austin) berättade under sessionen Connected Fitness 2.0 att det kräver en medvetenhet och vilja hos människan, vilket är svårt eftersom vi triggas av kortsiktiga vinster. Shaquille O’Neil berättade under Wearables and beyond with Shaq att han efter sin karriär gick upp massor i vikt och på grund av dåliga knän inte kunde träna som tidigare.

Det berättades också att det har visat sig om man är flera vänner som tränar/ tävlar med varandra så ökar aktiviteten med ca 27%. Dock platåar ökningen om gruppen är fler än sju personer.

Hans motivation var låg men en dag skaffade han sig Fitbit som stegräknare och att se datat om hur mycket han rörde sig varje dag motiverade honom att fortsätta. Nu har hela familjen Fitbits och vid middagen avger de rapport om vem som gått mest. Gamifiering (spelifiering) är alltså ett sätt att trigga beteendeförändring.

En annan sak som motiverar människor är pengar. Yifan Zhang (Co-Founder of Gym-Pact) är en av de som ligger bakom tjänsten Gym-Pact. En hälsotjänst där man som medlem satsar pengar på sina egna mål. De som uppnår sina mål får pengar från de som inte uppnår sina mål. Hon berättar att bland de ca 5000 medlemmar de haft senaste året så har 90% uppnått sina mål.

Något som kanske inte är riktigt lika aktuellt i Sverige men väldigt aktuellt i USA är försäkringar. Det diskuterades att i förlängningen skulle man som privatperson, med hjälp av samlad data och målsättningar/löften, skulle kunna få bättre försäkringsavtal.

Jag arbetade i Nya Zealand 2006 när Al Gores An Inconvinient Truth kom ut. Det företag jag arbetade för uppmuntrade oss anställda att bli mer miljövänliga genom att de bland annat gav oss lågenergilampor om vi bytte in våra vanliga lampor och vi fick en stor rabatt på cyklar om vi valde det som primärt färdsätt till jobbet istället för att köra bil m.m.

Om motivation och medel kommer från arbetsplatsen skulle det kunna få stort genomslag och skapa synergier som leder till bättre produktivitet och hälsosammare anställda. Här är en artikel som tar upp ett exempel på ett företag som skapat ett internt hälsoprogram och som använder sig av Jawbone. Fitbit erbjuder redan en företagslösning.

Fördelarna är många och tekniken har funnits ett tag, så varför är vi inte redan där?

För att kortfattat sammanfatta de frågor svar som dök upp på de sessioner jag var på:

Kan man lita på datat som samlas in?

Jag kan dra ett exempel från ett projekt jag var med i 2008 där en community site togs fram för ett företag med en, på den tiden avancerad stegräknare, där man kunde ladda upp data via USB och skapa tävlingar med vänner mm. Det var en tävling där en man stod ut rejält från resterande deltagare. Det visade sig att han hade satt sin stegräknare på sin hund. Det går inte att komma ifrån att det finns de som försöker ta genvägar om det går.

Kan man göra medicinska analyser och ge kvalificerade råd baserat på data som samlats in?

Art Markman (Professor of Psychology & Mktg – The University of Texas at Austin) tycker att vi behöver hitta fler sätt att koppla samman olika datakällor för att kunna ge bra råd. Även om vi är en bit i från så är Martha Wofford (Head of CarePass) optimistisk och för henne är det mer en fråga om när. Chelsea Clinton sa under sin keynote att hon tror att det måste till en standard för datat som samlas in innan man kan till fullo utnyttja den. En standard kommer bli problematiskt då olika länder/stater har olika regler kring hur datat får hanteras.

Hur får man fler att använda wearables?

Det behövs fler alternativ i färg och form. Shaquille O’Neal berättade att det måste till fler storlekar då det idag endast finns Small, Medium och Large. Hans Fitbit var nästan för liten för honom. Att få ner priset på wearables skulle göra det tillgängligt för fler.

Det går dock inte att komma ifrån att det finns de som inte vill samla sin data eller de som inte vill dela med sig av sin data av olika anledningar.

Säkerhet och integritet kring det insamlade datat?

Ett stort ämne på SXSW var integritet och säkerhet. Både Edward Snowden ochJulian Assange deltog i sessioner via videolänk. Det dök även upp många frågor kring ämnet på sessionerna. Vem äger egentligen datat? Är datat som samlas in i säkert förvar? Även om den är det till en början, vad händer om företag går i konkurs eller ett maktskifte sker?

Wearable vs Smartphone vs Implantat?

Det nämdes att människor som köper wearables överlag är mer dedikerade än smartphone-användare som köper hälsoappar. Batteritiden är en nackdel för smartphone och att du aktivt måste starta mjukvara för att data ska registreras.

Även om implantat inte är tillgängligt för gemene man än så var det bland annat frågeställningar kring vem som ansvarar för implantatet om det skulle gå sönder eller om företaget bakom implantatet går i konkurs. Nackdelar för wearables var bland annat begränsat antal storlekar och priset.

Det finns fler frågor än det finns svar idag. Tillgängliga tjänster som ökar medvetenheten kring hälsa och wearables som verktyg är en bra start. Nu är det bara att vänta och se vad det utvecklas till i framtiden!

Bild av Eva-Lotta Lamm under CC BY-SA 2.0

comments powered by Disqus