Framtidens detaljhandel - del 4: Miljö & samvete

User experience & user interface designer
Valtech
User experience designer
Valtech

mars 15, 2019

Ett rent samvete kan idag vara en stark drivkraft då konsumenten blir allt mer medveten i sin konsumtion. För varumärken betyder det tuffare krav på transparens.

Då, var det ingen som frågade var skjortan tillverkades. Ingen frågade hur jeansen hamnade hos återförsäljaren. Eller vad ullrocken kostade i vattenmängd och koldioxidutsläpp. Men då var då och nu är nu. Fast nu hade kanske inte varit nu - om någon hade frågat då.

Idag litar inte kunden blint på varumärken. Istället behöver deras tillit förtjänas. De söker efter varumärken med en värdegrund som liknar deras. Och de lyssnar på varandra. Detta ställer högre krav på organisationer. Krav om trovärdighet, företagskultur och transparens. Varumärken står utan tvekan inför en tuff utmaning. Men det öppnar också upp för stora möjligheter. En chans för företag att skapa ett starkare band till sina kunder. Dels genom att visa vem man är och vad man står för och dels genom att våga ta sig an nya affärsmodeller och ta ansvar genom hela produktens livstid.

Hållbart mode

Utöver transparens finns en stor vinning för varumärken i att använda produktens livscykel för att förlänga relationen till konsumenten genom att satsa på cirkulära koncept. Genom att erbjuda reparation av plagg kan varumärken behålla relevans även i andra situationer än i själva köpögonblicket.

Nej, det är ingen enkel uppgift. Och ja, ibland innebär det att behöva tala om obekväma sanningar. Som att lyxmärket Stella McCartney nu redovisar vilken påverkan de har på klimatet, positiv som negativ. Men det kan även innebära att skapa en ny typ av kundrelation, som i fallet med HM’s nya koncept Take care som lanserades i Stockholm i januari. Genom sin reparationsservice kan HM vårda relationen med sina kunder, och samtidigt vårda planeten genom att hjälpa kunden att förlänga användningen av produkten.

Hållbart mode är här för att stanna och det finns gott om plats för innovation och smart varumärkespositionering - som både vinner kundens hjärta och behåller naturens puls.

7 förbättringsområden inom retail

Valtechs Commerce-team har under 4 veckor träffat konsumenter och butikspersonal för att kartlägga vilka behov i konsumtionen av främst kläder som inte tillgodoses idag. Målet med studien är att hitta nya möjligheter för våra kunder att skapa framtidens shoppingupplevelser.

  1. Leverans och retur - läs del 1 här
  2. Onlineupplevelse - läs del 2 här
  3. Butiksupplevelse - läs del 3 här
  4. Miljö och samvete
  5. Andrahandsmarknader - läs del 5 här
  6. Personalbehov - läs del 6 här
  7. Konsumtionsbeslut

Miljö och samvete

Det finns en större medvetenhet kring klimatfrågor hos konsumenten idag än vad det gjort historiskt. Visst, det må i större utsträckning vara sant för oss i västvärlden. Men i generella termer litar konsumenten allt mindre på varumärken. De kräver mer transparens och information kring produkterna för att kunna rättfärdiga sina köp.

I vår undersökning märkte vi tydligt av den klimatångest som råder idag. Flera av människorna vi intervjuade svarade trevande när vi frågade kring deras konsumtionsvanor. Nervösa över att råka säga något tvärtemot normens krav på miljöetik. Som att det låg ett moln av skam i luften.

I grund och botten är väl denna klimatångest god: att vi reflekterar över våra vanor visar att vi är på rätt väg. Vare sig skälen är av självuppfyllande karaktär - att berätta för vännerna om en god gärning - eller av direkt oro för miljön: så är klimatångesten viktig. Och om konsumenten ska kunna ta rätt beslut - behöver de få tillgång till nödvändig produktinformation.

Problem

  • Produktionslinan saknar transparens
  • Obehagligt överflöd
  • Svårt att uppskatta livslängd för produkter

Produktionslinan saknar transparens

Hur ska vi kunna ta klimatsmarta beslut utan information? “Jag letar efter tydliga innehållsförteckningar” sa en person vi intervjuade, som aldrig tycktes hitta nödvändig information om produktens härkomst. Vanligtvis möts vi av en etikett som läser “Made in China” men vad betyder det för klimatet och samvetet? Hur vet vi hur arbetsvillkoren ser ut för de som producerade varan?

Obehagligt överflöd

Mellandagsrean, Black Friday eller en helt vanlig lördag. Du har tänkt köpa en tröja men det är mycket folk på stan och långa köer till kassorna. I varje butik hänger tröjorna längs långa rader. Plagg efter plagg i en oändlig ström. Det känns överväldigande. “Jag mår nästan lite illa av att gå in i vissa butiker” berättade en konsument för oss och refererade till mängden prylar och produkter.

"Min syster köpte fyra vinterjackor på nätet bara för att testa […] men skickade alla tillbaka. Sjukt."

Svårt att uppskatta livslängd för produkter

Vare sig det är favorittröjan eller basplagget, är det tröttsamt när kläderna krymper eller går sönder. Du bestämmer dig för att spara lite pengar och köpa färre men dyrare plagg istället. “En skjorta som kostar 700 kr eller 2000 kr spelar inte så stor roll för mig. Passform och kvalitet är viktigare” sa en konsument vi träffade. Men hur vet man hur länge det dyrare plagget håller om man inte handlat från varumärket tidigare?

Vad kan du göra?

Så vad kan du göra inom ditt affärsområde? Vad är applicerbart på din business?
Vi hjälper dig ta nästa steg i ditt erbjudande. Boka in ett möte med vårt Commerce team. Maila commerce@valtech.se

Alla dessa problemområden, insikter och trender representerar möjligheter. För att skapa en hållbar framtid för oss alla - behöver varumärken ta större ansvar. Det kan dessutom bli en riktigt bra affär - för visst finns det synergier att hämta. En klimatsmart positionering är varumärkesstärkande och den marknadsföring det medför är svår att slå. För att skapa en relation till kunden behöver de tro på det du tror på.

Trender och omvärld

Nedan har vi sammanställt några av de trender som det pratas allra mest om idag. Innovativa lösningar som ska bidra till ett bättre klimat och varumärken som prövar nya ansvarsfulla affärsmodeller

Vi på Valtech gillar också att experimentera. Läs mer om hur vi byggde upp vår Valtech store.

Trender

Hyr kläder
Att man ska hyra istället för att köpa är en växande trend. Du kan hyra kläder till speciella tillfällen, för att åka skidor eller gå på bröllop. Att frångå ägandet har både en ekonomisk- och klimatpositiv inverkan. Det finns ett flertal tjänster på marknaden idag som gör just detta.

Produceras på beställning
För att inte få överflödiga produkter på lager blir det vanligare att en del varumärken producerar kläder efter efterfrågan. Genom att producera på beställning finns det även möjlighet att finjustera plagget och få det skräddarsytt.

Förnya
En trend är att återanvända textil från äldre plagg och designa om till ett helt nytt plagg. På så sätt kan en gammal bröllopsklänning bli modern igen och användas av flera generationer.

Klädprenumeration
Via en månadskostnad och ett abonnemang kan du hyra kläder och uppdatera garderoben månadsvis. Eftersom plaggen kommer tillbaka till förmedlaren kan plaggen lagas och hyras ut igen.

Transparens i produktion
Att visa alla steg som ett klädesplagg genomgår i produktion är något konsumenter efterfrågar i allt större grad. Det finns företag som redovisar koldioxidutsläpp på plagget men även hur arbetsvillkoren ser ut för de som producerade plagget.

Arbetsförhållanden
Att visa hur villkoren ser ut för de personer som tillverkar plaggen är något som efterfrågas av konsumenter. Man vill veta hur sömmerskornas villkor ser ut för att kunna handla med gott samvete och kvalitetssäkra plagget.

Omvärld

Asket
Asket är ett varumärke som säljer väskor och kläder online. Deras ledord är full transparens. Därför visar man konsumenten vart materialet kommer ifrån, hur mycket det kostade och var och vem som tillverkade produkten. Man visar också exakt hur mycket pengar alla tjänat längs produktionskedjan, inklusive grundaren själv.

Woolpower
Woolpower har sin produktion i Östersund i Sverige och använder är noga med att ha en mångfald i personalstyrkan. Woolpowers sömmerskor syr ett helt plagg från början till slut och märker det sedan med sitt namn - som ett kvalitetssigill. På så vis kan de som bär plagget veta vem som sytt kläderna.

Studio Heijne
Studio Heijne har byggt sin business på att sy upp klänningar på beställning. Företaget har sex klänningsmodeller som skräddarsys och går att få i olika färger eller längd. På så sätt undviker de överproduktion och varor slipper hamna på ett lager.

Houdini
Det finns ett flertal varumärken som erbjuder möjligheten att hyra klädesplagg som ett alternativ till att konsumera. Det medför att man kan testa produkten innan man bestämmer sig för att köpa den. Eller om du bara behöver den till speciella tillfällen

Evrnu
Evrnu samlar in klädesplagg och syr om dessa så att textilerna får nytt liv och kan användas igen. På så sätt löser de ett viktigt klimatproblem med överflödet av gamla kläder som idag slängs.

Something Borrowed
Something Borrowed ger dig möjligheten att prenumerera på deras kläder. Tvätt och försäkring ingår. Liknande prenumerationslösningar är populära inom andra branscher men behövs kanske allra mest inom modeindustrin.

Sammanfattningsvis

Relationen mellan varumärke och konsument spelar i framtiden en allt mer betydande roll. Det gäller att skapa tillit och förtroende. Att prata med kunderna på deras språk. Men säg inte bara rätt saker - stå upp för vad säger och tror på.

Våga vara handlingskraftig och våga göra det som förväntas av dig. Var transparent och var noga med att alla delar i produktionskedjan - från materialval till arbetsförhållanden - lever upp till den moraliska standard som dina kunder kräver. Låt det bli en topprioritering. En del av varumärkets ryggrad. Ta sen tillvara på möjligheterna som det ger och bind dina kunder närmare.

Att visa framfötterna i klimatfrågor och anamma cirkulära strategier kan vara ett smart beslut för såväl din affär och relationen till dina kunder - som för vår planet. Tänk att kunna öka vinsten i takt med att skogen blir grönare. Det kallar vi för synergier.

Kontakta oss

Let's reinvent the future