Lärdomar från SXSW 2014

Lärdomar från SXSW 2014

Årets upplaga av festivalen SXSW (”South by Southwest”) i Austin, Texas gick av stapeln den 7-16 mars. Valtech var på plats för att bevaka SXSW Interactive som växt enormt sedan den trevande starten 1994, då det mesta handlade om CD-ROM.

Genom åren har otaliga nya digitala idéer och tjänster, Twitter och Foursquare för att bara nämna ett par, fått riktig skjuts på SXSW i Austin. Läs mer spännande återblickar – SXSW i retrospektiv och Trender från SXSW 2013 här på bloggen.

Med över 800 programpunkter erbjöd årets SXSW Interactive en unik möjlighet till överblick på trender i den digitala världen. De över 30.000 besökarna från fler än 50 länder kunde lära sig om allt ifrån hur framtidens mat kommer skrivas ut till hur NASA arbetar med User Experience i utveckling av verktyg för uppdragsplanering på Mars inspirerade av Pinterest. Här följer några lärdomar, intryck och trender som vi upplevde som särskilt tydliga:

Upp till försvar för personlig integritet och ett fritt internet

Fjolårets uppmärksammade avslöjanden om hur NSA och andra organisationer övervakar gav självklart genklang på årets SXSW. De allra mest hypade talarna på temat, Julian Assange och Edward Snowden, var symptomatiskt nog inte på plats i Austin utan intervjuades online på scen framför uppemot 3500 fokuserade åhörare åt gången. Intervjun med Edward Snowden på SXSW den 10 mars var hans allra första publika framträdande sedan han gick under jorden under 2013 och han länkades från hemlig ort via sju proxyservrar för att undvika spårningsförsök.

Både Edward Snowden och Julian Assange var övertygade om diskussionen om sekretess och övervakning på internet bara har börjat och uppmanade alla internetanvändare att ta större ansvar för att skydda vår data, t ex genom att kryptering och anonym surf. Edward Snowden tydliggjorde att han inte ångrade något av sina avslöjanden och riktade en särskild uppmaning gick till web-communityn på SXSW att bidra till att göra tjänster för kryptering mer lättillgängliga ”NSA sätter eld på internets framtid och ni är brandmännen”.

I en något mindre uppmärksammad men minst lika intressant session var Googles styrelseordförande Eric Schmidt inne på samma tema och konstaterade att ”under 2010 attackerades vi Kina och 2013 av NSA” . Enligt Schmidt är dock våra Google-konton numera ”pretty safe” från obehöriga, inkl. den amerikanska regeringen, tack vare mer avancerad kryptering. Vi fick även chans att lyssna till webbens uppfinnare Tim Berners-Lee som för 25 år sedan skissade upp principerna för WWW. Berners-Lee är numera bland annat engagerad i rörelsen kring Internet declaration of freedom där ett stort antal organisationer som Amnesty International och Mozilla samverkar för att upprätthålla webbens öppna karaktär, ocensurerad access för alla och möjlighet att kontrollera vår data. Berners-Lee pratade även om vikten av nätneutralitet som ofta diskuteras i samband med att operatörer ibland blockerar trafik från konkurrerande specifika tjänster.

Makers leder en ny industriell revolution

Enkla 3D-skrivare finns numera att köpa i byggsats på Kjell & Co men ”maker-rörelsen” fortsätter att både utvecklas och breddas.

Träprylar,sxsw2014

SXSW 2014-deltagare testar fräsning av egendesignade träprylar med hjälp av den nya appen Easel.

  • Digital tillverkning (”Digital Manufacturing”) är en ny industriell revolution. Zach Kaplan från Inventibles menade att på samma sätt som DTP började göra det möjligt för alla att producera trycksaker under 80-90-talen så kommer allt billigare datorstyrda 3D-skrivare, laserskärare och fräsmaskiner korta produktionscyklerna och underlätta för startups att påbörja kundnära produktion utan att vara lika beroende av externa finansiärer och tillverkning i låglöneländer. Vi fick höra om exempel på allt i från glasögonbågar till elscootrar som nu produceras enligt denna filosofi.
  • Makerspaces för alla. Öppna labb för alla hobby-makers etableras i allt snabbare takt, såväl av kommersiella aktörer som Techshop som av universitet och bibliotek. Obamas fd stabschef Rahm Emanuel, numera borgmästare i Chicago, dök upp på scen och gjorde PR för det nya öppna maker-labbet i Chicagos stadsbibliotek.
  • Nya material och tekniker. Sötsugna SXSW-deltagare köade i timmar för att få chans att ”skriva ut” sin egen OREO-kaka med en ”Trending/Vending-machine” som erbjöd val av smak- och färgkombinationer baserat på trendande hashtaggar på Twitter. Begreppet ”3D-skrivare” vidgas och idag finns t o m exempel på utskrift av biologisk vävnad.

Wearables mognar, integreras med sensorer och smartare tjänster

Wearables (eller kroppsnära datorer) i sig är inget nytt och bärare av genrens kanske mest ikoniska produkt Google glass har redan fått öknamnet “Glassholes” och portas regelmässigt från barer på vissa håll. Wearables var trots det en mycket tydlig trend på SXSW 2014 och i år handlar det om:

  • Integration med sensorer som i framtiden förväntas appliceras på huden eller bäras som implantat.
  • Kontinuerlig insamling och förmedling av individ- och omvärldsdata till molntjänster, från vaggan till graven.
  • Tjänstedesign och wearables som touchpoints inom tillämpade tjänster, särskilt inom hälsa och sjukvård.
  • Storytelling och smart visualisering data som verktyg för att skapa insikter och positiv beteendeförändring.
  • Behovet av ny diskret UX för minimala devices utan skärm som ska ”verka utan att störa”.

Den kanske mest uppmärksammade nyheten inom wearables på SXSW 2014 kom från Sundar Pichai från Google som avslöjade att man släpper ekosystemet Android Wear för att underlätta utveckling av nya tjänster, särskilt inom hälsa, baserade på smarta armbandsur:

Jawbone UP nämndes ofta som en de wearables på marknaden idag som bäst utnyttjar trådlös integration med en smartphone-app för att visualisera insamlad data och uppnådda målsättningar:

Walter de Brouwer från Scanadu pitchade för startup-projektet Scanadu Scout som med än så länge okänd sensorteknik ska kunna mäta en rad värden som puls, kroppstemperatur, blodtryck mm. All data skickas givetvis till en app där brukaren ska kunna välja att dela med sig av av informationen till sin läkare eller andra inom vården:

Vi fick även se flera exempel på kommande datainsamlande wearables, t ex för spädbarn eller hundar som tjänsten Whistle:

Corporate social responsibility

På årets SXSW var det fler sessioner och diskussioner om socialt och miljömässigt engagemang än någonsin. Man pratade om social change, social good, socialt entreprenörskap, social responsibility, social innovation, social impact, global impact och så vidare.

Chelsea ClintonChelsea Clinton intervjuas på SXSW 2014.

Många aktörer var på plats och delade med sig av sina erfarenheter och arbete, allt från Google.org och deras projekt kring krisinformation till Chelsea Clinton som pratade om teknik, utveckling och socialt engagemang.

Nya tjänster och möjligheter för samhällsnytta skapas hela tiden, både för individer och organisationer. Internet, ny teknik och samhällsengagerade innovatörer är en kraftfull kombination för att driva positiv samhällsförändring och utveckling. Flera talare pratade om att företag måste driva sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt. Ben Rattaray från change.org gav exempelvis en presentation som handlade om hur teknikindustrin kan bidra till att förnya kapitalismen och skapa en bättre och hållbar ekonomi. Han efterfrågade ett utökat intressentperspektiv, bortom kortsiktiga ekonomiska målbilder, där man även inkluderar social- och miljömässig påverkan. Konsumenter och medarbetare blir alltmer upplysta och ställer allt högre krav på företag – en växande trend som näringslivet behöver förhålla sig till enligt Ben.

Kattfilmer är inte bara populära, man tjänar pengar på dem

Och vi som trodde att kattfilmer bara var harmlösa memes utan något underliggande engagemang. Filmfestivalen #catvidfest, från början ett ambulerande konstprojekt, drog mer folk än Depeche Mode under förra årets Minnesota State Fair och har nu besökt över 20 städer jorden runt. Den filosofiska katten Henri Le Chat Noir drar in över $10 i CPM på sin YouTube-kanal p.g.a. av sin nischade målgrupp (äldre kvinnor) som sällan använder YouTube i andra sammanhang. Och The Grumpy Cats bok har legat på New York Times Bestseller-lista i mer än 10 veckor.

Det är just här de stora pengarna ligger enligt meme manager (DEN titeln!) Ben Lashes: I böcker och merchandise offline den stora onlinefanbasen. Med hjälp av social analytics från bl a YouTube är det enkelt att pitcha en bok till större förlag. Du vet exakt vilken målgrupp du har och hur stor den är. När det gäller merchandise har print on demand-revolutionen gjort det i princip riskfritt att snabbt sätta upp en e-handel och börja sälja muggar, leksaker, tischor och kalendrar.

Råd på vägen från SXSW-panelen: skaffa en partner för YouTube som kan förhandla åt dig, ha kontroll över din produkt och var väldigt noggrann med vem du sätter upp samarbeten med.

Viralt är inte viralt längre

“Viralt“ är det absolut värsta ordet som kan komma från någons mun. Oavsett om det är en kollega, en chef, en kund eller en läkare. Hör du ordet “viralt” vet du att du är illa ute. Det menar Craig Key från space150. Och man kan inte mer än hålla med.

Viralt betyder ofta att man har stora förväntningar och ingen budget. Att man hellre satsar på lotto än har en strategi. Och det är inte hållbart om digital marknadsföring ska ta över de stora traditionella marknadsbudgetarna. Nu, 5-6 år efter ordet “viralt” cementerades som begrepp – och då mängden innehåll som postades varje dag bara var en friktion av det som postas idag – börjar branschen mogna och bli seriös. Och det sker strategiskt genom noggrant analysarbete och effektiv mediaplanering. Precis som hos film- och tv-industrin där 50 procent av produktionsbudgeten läggs på distribution börjar vi se samma trender inom digital marknadsföring. Varför ska vi ta fram bra innehåll, posta på YouTube och bara hoppas på det bästa?

Så hur gör man för att äga nyhetsflödet (f.ö. den klart bästa möjligheten just nu för digitala varumärken enligt Key)? Ett sätt är att använda Google Trends och försöka hitta trender som ännu inte slagit men som det finns en kultur kring. Låt ett varumärke associeras med trenden genom att arrangera events och berätta stories kring det. Är man framgångsrik äger efter ett tag varumärket trenden. Det här kräver tålamod, massa analysdata och ytterst noggrann mediaplanering. Precis som vilken offlinekampanj som helst.

comments powered by Disqus