SVTi - Kultur, metod, teknik

SVTi - Kultur, metod, teknik

I samband med att SVT byter plattform från Polopoly till Escenic bygger man också om alla sajterna. För att öka tillgängligheten och möta kraven på hur användarna vill kunna konsumera TV har man valt att bygga samtliga sajter responsiva.

Styrkan med responsiv design är att webbplatsens utformning anpassas efter vilken typ av enhet användaren surfar på, t ex mobil, desktop eller läsplatta.

”Det är spännande att få jobba med SVT som kund, och som gränssnittsutvecklare är det roligt att få bygga sajter där mobile first är fokus” säger Gabriel som jobbar i ett av teamen.

Att jobba mobile first kräver att man har god kunskap om användarnas mål och behov, och även kännedom om hur användningen skiljer sig åt beroende på om man surfar in på sajten via sin smartphone, läsplatta eller dator.

Gabriel säger vidare att:

Mobile first ställer helt andra krav på gränssnittsutvecklingen, tänk dig att du förlorar 80% av skärmen vilket är fallet i en mobil, då gäller det att prioritera och lyfta upp det som är viktigast. Även om det inte är jag som gränssnittsutvecklare som gör prioriteringarna, så är det mitt arbete att utveckla ett gränssnitt som fungerar och ger en bra användarupplevelse.

Att samtidig byta CMS plattform och bygga om alla sajter från grunden är ett komplext och omfattande arbete. SVT har organiserat projektet med fem team som arbetar parallellt med olika sajter. En viktig framgångsfaktor i utvecklingen har varit att arbeta agilt (med Scrum och Kanban).

Vi arbetar med tvärfunktionella, autonoma team som ansvarar för utveckling från idé till release. En kultur som tar till vara engagerade individers initiativ och idéer är några av de faktorer som tillsammans gör projekten så lyckade”, berättar Gereon Kåver som är utvecklingsansvarig på SVTi.

Andreas berättar om arbetet med SVT Play – en av SVT:s webbplatser som har ca 1,5 miljoner unika besökare per vecka:

Idag ingår tio personer i teamet som jobbar med SVT Play. Vi arbetar agilt med tvåveckorssprintar och en release i veckan. Releaseprocessen är till stor del automatiserad vilket gör att det inte tar mer än tio minuter att göra en ny release, vilket gör arbetet effektivt och teamet kan fokusera på utvecklingen.

comments powered by Disqus