Teamet bakom Teklafestival.se

Teamet bakom Teklafestival.se

Bakom varje framgångsrik webbplats finns ett team av människor, timmar av diskussioner, designval och teknikval som är gjorda för att skapa något som ska bestå.

Vi bygger inte ”bara” en webbplats, vi skapar en varelse som ska få människor att känna, engagera sig och göra saker. Sen Teklafestival.se föddes har hon gått igenom olika faser och tjänat olika syften.

Att skapa värde och göra skarpa releaser i varje sprint

Teklafestival.se byggdes på 4 sprintar. En sprint består av en arbetsperiod på 2 veckor och efter varje sprint releasar vi något som är användbart och fyller ett syfte.

Fokus i första releasen var att skapa en sajt som ska vara engagerande och med tillräcklig information för att väcka besökarnas intresse. Vi ville ge övergripande info om festivalen – berätta, när, var och hur och ge möjlighet för besökare att anmäla sig och se till att innehållet fungerade och såg schysst ut i olika webbläsare.

Den goda viljan att göra något bra har varit en ledstjärna för hela skapelsen.

Första releasen var väldigt viktig, pressmeddelandet kring Teklafestival.se gick ut samma dag. Samtidigt såg vi det inte som en big bang, nu släpper vi en färdig webbplats – release. Det fanns fortfarande mycket kvar att utveckla och förbättra på webbplatsen.

En framgångsfaktor för att skapa teklafestival.se och att kunna releasa en sajt efter fyra veckors jobb var att vi redan från start jobbade med riktigt innehåll. Hillevi Good och Sanna Cedergren på KTH och Paulina Modlitba Söderlund har gjort ett fantastiskt jobb med insamling av och skapande av innehåll från olika aktörer och alla har varit så pepp och på under hela resan.

Ett färgstarkt formspråk och ett lekfullt gränssnitt

Designen för teklafestival.se togs fram av Jesper Kouthoofd tillsammans med Tom Nyman, Art Director på Valtech.

Tom och RobynRobyn och Tom diskuterar identitet och känsla för sajten

Idén bakom designkonceptet för teklafestival.se är att på ett lekfullt och inspirerande sätt locka besökaren till att utforska innehållet på webbplatsen och skapa positiva förväntningar inför det kommande eventet. Med ett annorlunda gränssnitt - en mosaik av interaktiva brickor där varje bricka rymmer ett unikt innehåll, och ett färgstarkt formspråk - rikt på illustrationer och animationer, vill vi göra teknik mer tillgänglig och lyfta fram den kreativa sidan av digital teknik.

Film, ljud och spel

Att använda rörlig media som film var ett sätt göra innehållet mer levande och kunna sprida det på ett bra sätt i sociala medier. Vi har även lagt till ljud och små spel och ”påskägg” för att locka till interaktion och spridning.

Den tekniska utvecklingen och implementationen är gjord av Anton Lövmar, Erik Jönsson, Felicia Joneby, Linnea Sandelin, Marcus Utter och Simon Evertsson med handledning av Mikael Falgard och Bengt Sandhagen – talangcoacher på Valtech. Produktägare var Funda Denizhan.

TeametTeam Tekla

Sajten tar olika skepnader och fyller olika syften

Inför release tre bytte teklafestival.se syfte och vi stängde ner möjligheten att anmäla sig. Vid det här laget hade sajten fått över 25 000 besökare och ca 2 000 tjejer hade anmält intresse för att få vara med på festivalen. Fokus inför release tre var dels att få till en skarpare och bättre designupplevelse, lägga till sociala medier flöden och bygga ett redaktörsgränssnitt så att det var möjligt för andra än utvecklarna att lägga in innehåll på sajten. Detta hade prioriterats bort de första sprintarna eftersom tiden var knapp och det viktigaste var att få teklafestival.se att visa upp vad festivalen var för något.

Vi passade även på att krydda teklafestival.se med lite påskägg.

Erik demar påskägg

Inspiration och gör det själv

Intresset för Teklafestivalen har varit stort. Drygt 2 000 tjejer har anmält sig till de 200 platser som finns tillgängliga på festivalen. En viktig uppgift för teklafestival.se är att bidra till att innehållet under festivalen fortlever. Vi vill göra det möjligt för andra att göra samma aktiviteter ute i klassrummen, skolorna och i andra forum där lärande, teknik och musikintresse står i fokus. Därför finns det Gör det själv-sidor, där det finns instruktioner och material för att helt enkelt göra det själv!

Första veckan fick teklafestival.se över 9 000 besökare och nästan 2000 tjejer har anmält sig till att delta på festivalen. Runt hälften av besökarna kommer från en mobil enhet med utsträckning över hela världen.

http://www.teklafestival.se/gor-det-sjalv

Missa inte heller att  SVT är på plats och livesänder via teklafestival.se/live under lördagen 18 april!

Vid sidan av Tekla finns många andra bra initiativ för dig som är tjej och teknikintresserad. Eller om du är lärare/förälder och vill ha tips för teknikinspiration. Spana in om du hittar något som kan passa dig: Teklafesival inspiration 

Den mest spelade workshop videon: Paradox Interactive

Teknik

Tekla-sidan har ett väldigt högt front-end fokus. Brick-systemet har byggts med Handlebar-templates i kombination med jQuery och funktioner i CSS + HTML5. Utöver besökarläget finns även ett redaktörsläge för att editera innehållet som syns för besökare. Sidans back-end är skriven i ASP .NET MVC 4, Talangerna har i syfte att lära sig byggt en egen CMS med WYSIWYG-redigerare för många delar av sidan.

Hitta påskäggen

Här nedan avslöjas de tre dolda påskäggen som finns gömda i en av brickorna. Om dessa mönster fylls i på brickan med ledlampor så dyker tre olika överraskningar upp på sajten... testa själv!

Påskägg

Spela spel på sajten

Även under brickan med Escape-knapp finns det en överraskning gömd, denna i form av ett spel. Spelet är inspirerat av det klassiska spelet Space Invaders och det finns ett fuskknep för att göra spelet lättare att klara: genom att avfyra skotten med tangenten “M” istället för “S”.

Tech Girl på Tekla

Lördag 18 april deltar vi med vår Tech Girl-satsning på Teklafestivalen. Hoppas vi ses där eller på något av våra evenmang på Valtech framöver! #bethechange #techgirl

comments powered by Disqus