Tech Girl och FRIDA i gemensam techsatsning

Tech Girl och FRIDA i gemensam techsatsning

Intresset för tech växer hos unga tjejer – samtidigt som det fortfarande är flest killar som utbildar sig till programmerare och startar techbolag. Därför startar Valtech tillsammans med tidningen FRIDA, FRIDA tech.

FRIDA tech är en satsning på att få fler tjejer i målgruppen tjejer 12-18 att intressera sig för och satsa på en framtid inom tech. Bakgrunden är att vi ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen, samtidigt som det fortfarande är en majoritet killar som väljer programmering på gymnasiet och startar företag i techbranschen.

FRIDA tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av, säger Anders Juhlin, VD för Frida Förlag.

Satsningen görs dels på nya sajten frida.se/tech, dels på FRIDAs youtubekanal @tidningenfrida, på Snapchat, i podcastform, i sociala medier och i tidningen FRIDA.

Den kommer bland annat att bestå av technyheter, tech-hacks i playformat, intervjuer med tjejer som startat eget i techbranschen.

Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har.

Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, säger Terese Allert, chefredaktör för FRIDA.

Satsningen är ett samarbete med Tech Girl, som drivs av Valtech och som håller utbildningar för unga tjejer i programmering.

Tech Girl är ett initiativ som drivs av Valtech för att nå ut till unga tjejer och väcka deras intresse för teknik och roliga jobb inom IT-branschen. Programmet drivs i samarbete med olika skolor och riktar sig till 11-12-åriga tjejer. Målet är att inspirera och introducera 500 unga tjejer till IT-branschen.

Det finns en stigande efterfrågan av jobb inom det digitala området i Sverige men endast 23 procent av de som jobbar i IT-branschen är kvinnor. Genom Frida tech kommer vi att nå ut till ännu fler tjejer och inspirera dem till att välja ett yrke inom IT, säger Funda Denizhan, manager user experience research & design på Valtech och ansvarig för Tech Girl.

Tech blir med detta ett prioriterat område på FRIDA, både redaktionellt och med kundsamarbeten och annons.

– Det är inte alltid unga tjejer är en prioriterad grupp i dessa sammanhang. Även det vill vi ändra på – de är en väldigt engagerad målgrupp som kan bli kunder för livet, säger Camilla Björkman, kommersiell förlagschef på Frida Förlag.

Frida ges ut av Frida Förlag, Sveriges största mediehus för unga kvinnor. Med varumärken såsom CHIC, SOLO, FRIDA och ShapeUp förser de varje vecka hundratusentals tjejer och kvinnor med inspirerande och underhållande innehåll – digitalt, socialt, i print och med roddar och event. Frida Förlag är ett helägt dotterbolag till Aller media. Läs mer på fridaforlag.se.

Intresserad av att vara med?

Tech Girl har jobbat med följande skolor och initiativ sedan starten 2014:

Vi har hitills nått ut till 140 tjejer som fått lära sig programmering.

Nästa skola i satsningen med start 2 september är Oxhagsskolan i Akalla.

Vill du veta mer om Tech Girl läs här och kontakta Funda Denizhan.

comments powered by Disqus