Trender, teknologier och koncept för retailbranschen

Trender, teknologier och koncept för retailbranschen

Detta är ett första inlägg i en serie av flera där vi kommer att fördjupa oss inom trender, koncept och teknologier från retailbranschen. Under de kommande veckorna kommer vi att dyka in i följande ämnen.

Butiksdöd eller renässans inom retail?

Både fastighetsbolag och retailers rapporterar om en kris och butiksdöd. Den traditionella butiken där varor är uppradade på hyllor är en utdöende art. Butiker läggs ner eller krymper sina ytor. Butiker som troligen ligger på fel platser, är med i fel sammanhang och som är långt ifrån anpassad efter kundernas nya beteenden.

Samtidigt sker en renässans inom retail. Framgångsrika varumärken och retailers lyckas förnya sin affär, anpassa sig till en ny marknad och nya beteenden och därmed öka lojaliteten bland sina kunder.

Överlevarna inom retail är de som lyckas anpassa sitt erbjudande till kundernas nya beteenden och förväntningar och en helt ny marknad som skapas.

Så vilka är framgångsfaktorerna? Och hur kommer de butiker som lyckas med en pånyttfödelse i en värld där det digitala och fysiska flyter samman att se ut? 

Nya butikskoncept - en guide

Följ med på en rundvandring där vi besöker varumärken och butiker i framkant från såväl USA, Kina som Sverige.

In-Store Tech

Det finns idag många olika tekniker som används inom retail, AI, IOT, AR, VR, visual search, ansiktsigenkänning, emotion detection, robotar, 3D-scanning, röststyrning, RFID och NFC för att nämna några. Här visar vi exempel på hur och var teknikerna kommer till nytta.

Consumer-to-Business - Data som feedbackloop

Nya tekniska förutsättningar gör det möjligt att samla in relevant data från konsumenterna. Consumer-to-Business, innebär att företag snabbare får direkt feedback från konsumenten som gör att man snabbt kan förbättra tjänsten och ge ett ökat värde till konsumenten. VI har sett flera spännande butiker som har använt data för att förbättra sitt erbjudande och som har lett till ökad försäljning.

Butiken Rent The Runway i New York

Prenumerationsmodeller

Prenumerationsmodeller från t ex Netflix och Spotify börjar tillämpas inom retail. Vad innebär det för affären och kommer det att bli vanligare framöver?

Ska vi använda gamla researchmetoder i en ny värld baserad på data och AI?

Data skapar möjligheter att samla insikter från hela kundresan och dessutom ner på individnivå. Detta minskar värdet av att arbeta med traditionella metoder inom user reserach såsom personas och intervjuer.

Data och AI minskar värdet av att jobba med traditionella metoder inom user research.

Så gör de stora spelarna för att förnya sin egen affär

Större aktörer skapar inkubatorverksamheter och innovationslag utifrån startup-principer för att attrahera talanger och skapa tillräckligt snabb time to market. I detta blogginlägg ger vi exempel på hur det går till.

Conversational commerce

Tekniken skapar nya möjligheter för att på ett relevant sätt ha en dialog med kunderna. Vi kommer titta närmre på både voice och chatbottar.

10 exempel på startups med nya innovationer inom retail

Ta del av nya innovationer från startups runt om i världen. 

AIs betydelse för retail

Vi ger exempel på vilken betydelse AI kommer att ha på retail.

Om du är nyfiken och vill veta mer om dessa områden har vi också en inspirationslunch 22 februari.

Vill du träffas oss för ett möte där vi berättar mer om lösningar för retail, kontakta commerce@valtech.se

comments powered by Disqus