Trender på SXSW Interactive 2013

Trender på SXSW Interactive 2013

SXSW är världens största konferens inom webb, film och musik. I år närvarade 27 000 personer från hela världen. Valtech bevakade interactivedelen av SXSW där tusentals webbdesigners, strateger och utvecklare deltog

Fysiska saker kan skapas ur digital teknik

SXSW Interactive 2013

Stort fokus i år låg på rymden, 3D-printing, social media, emotional design och big data. Några av talarna som delade med sig av erfarenheter och idéer om framtidens teknik var Elon Musk, Al Gore, Amit Singhal, med flera och ännu flera.

Utvecklingen av 3D-printing har bara börjat. 3D-printing är del av ”Maker/Do It Yourself”-kulturen där det nu är möjligt att skriva ut fysiska saker i 3D. Möjligheterna är oändliga och utvecklingstakten snabb. Tänk dig en framtid där det skulle kunna gå att skriva ut saker atom för atom. Då skulle du kunna skriva ut vad som helst. Guld, diamanter, etc som du själv skulle kunna skriva ut när som helst. Vem behöver köpa produkter i en framtid när du skulle kunna göra dem själv istället? Hur skulle de påverka aktörerna i framtiden?

Vilka skulle vinna på detta? Vilka skulle förlora? Vilka framtidsscenarier finns det inom området? Och för dessa scenarier, vilka strategier kan du sätta upp för dem? Framtidsstrategier var ett annat område som behandlas på SXSW.

Gränssnitten försvinner

Gränssnitt som vi känner till dem, kommer allt mer att suddas ut. Man pratar om fenomenet ”Från GUI till NUI (naturligt gränssnitt)”. Du ska exempelvis inte behöva tänka på varför du ska spara nåt till en disk, det ska bara sparas utan att du behöver reflektera över vad det innebär. Tekniken finnas i bakgrunden för att stödja det du älskar att göra i det fysiska livet.

Anna och Visar om "Interface Transitions: Designing the Space Between"

Ett exempel är Google Glass. Tanken med Google Glass är att du ska kunna fortsätta med ditt liv och göra allt du vill men slippa plocka upp en eller flera enheter så fort du vill få reda på nåt/dela nåt/säga nåt. Händerna fria, blixtsnabba sociala delningar av förnimmelser som sker rakt framför dig här och nu och tillgång till hela världens kunnande på samma gång.

Enheter som tänker åt dig

Vi kommer ha enheter som tänker åt oss. Din kyl kommer lära känna dig så bra att den vet vad du har för preferenser med mat. Den håller koll på när saker tar slut och beställer nytt alldeles själv utan att du ens behöver vara inblandad. Det innebär att vi kommer ha maskiner som beställer saker från andra maskiner. Där din kyl tar ett aktivt beslut om vilken matleverantör den ska välja, kanske baserar den sitt beslut på närhet, priser, kvalitet eller vad du nu som människa har för preferenser. Tänk dig utmaningen att marknadsföra produkter utan mänsklig mottagare som istället tilltalar din kyl på rätt sätt.

Designprinciper baseras på känslor och upplevelser

Traditionell interaktionsdesign handlar mycket om att hitta lösningar som är tillåtande; användaren ska kunna göra fel eller ta den väg han eller hon föredrar för att nå sitt mål, snabba; så få klick som möjligt för att nå sitt mål och konsekventa; användaren känner igen sig och kan interagera på samma sätt för samma typ av element.

Visar om David Lais "Do Good Work - Everything Else Happens"

Detta är fortfarande viktigt men nu pratar man mer om hur designen ska kunna locka fram rätt känsla och upplevelse hos den som använder den. Google Android delade med sig av sina designprinciper som är uppbyggda på det sättet. Även inom området gamification som togs upp på flera dragningar, är emotionell design ett stort inslag.

Designers har ett moraliskt ansvar att inte utnyttja användare.

Även moralisk design behandlades ur aspekten av vi som designers har ett ansvar för att designa bra saker som är bra för användarna och inte utnyttjar dem. Hur många tänker på vad som händer när du till dina närmaste vänner delar bilder som sedan i sin tur kan delas vidare och vidare?

Star Trek och Harry Potter

Amit Singhal, vice president för Google Search intervjuades på konferensen och berättade om Googles vision för sökfunktionen. Strävan är att den ska bli som huvuddatorn i Star Trek. Smart, anpassad och tillgänglig till alla människor på jorden så att alla kan få tillgång till världens kunnande på sina egna villkor och därigenom kunna förbättra förutsättningarna till ett bättre liv.

Anna om Amit Singhals "The Future of Google Search in the Mobile World"

Även Dennis Crawley som är CEO på Foursquare blev intervjuad under en session. Foursquare sitter idag på uppgifter om 30 miljoner användare och kan med hjälp av delningar och incheckningar som användarna gör, förutsäga hör folk rör sig på olika orter, på semestern, på väg till och från jobbet, etc. Han visade bland annat en demo över hur incheckningarna såg ut före, under och efter orkanen Sandy på Manhattan.

Anna om Dennis Crawleys "The Future of Location"

Kika gärna in fler filmklipp och bilder från oss som deltog under SXSW 2013.

Bild av Jörg Westpfhal under CC-Attribution

comments powered by Disqus