Vad är Google Tag Manager och varför är det användbart?

Vad är Google Tag Manager och varför är det användbart?

Använder du kod för att tracka och analysera användarna på er sida/app? Då kan du ha hört talas om Google Tag Manager som blivit poppis inom digital analys och marknadsföring. Men vad är Google Tag Manager egentligen och varför är det användbart?

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager är ett så kallat Tag Management System som hanterar taggar (tags), som är snippets av JavaScript. Dessa tags skickar information till tredjeparter från er webbsida eller app.

Det är den korta versionen.

I lite mer detalj möjliggör Google Tag Manager (eller GTM) att du, istället för att ändra källkoden till sidan, använder dess interface för att skapa, ändra och kontrollera vad som trackas och hur.

Du behöver bara lägga till ett kort script, kallad container tag på webbsidan eller appen och sedan styr du allt från GTM.

Att kunna skapa, ändra och kontrollera möjligheterna att analysera er sida/app från ett ställe är också en av de stora fördelarna vilket avhandlas nedan.

GTM är alltså inte att förväxla med Google Analytics (mer om detta nedan), utan ett helt separat verktyg. Det går dock utmärkt att använda Google Tag Manager för att använda Google Analytics, men också flera andra program som Hotjar, Adwords m.fl. kan kontrolleras via gränsnittet på GTM.

Det går både fort och enkelt att implementera Google Tag Manager, mer om det Här.

Hur gjorde man innan Tag Management system?

Innan GTM behövde JavaScript på webbsidor eller mobila appar vara hårdkodade i källkoden. Som ansvarig för webbanalysen behövde du gå via utvecklarna för att få igenom även pyttesmå ändringar för hur ni trackar/analyserar.

Att tracka events, som t.ex. klick på er sida, behövde läggas i to-do-listan för en utvecklare. Där fick analysuppgifterna konkurrens med andra, ”viktigare” issues, buggar och annat.

För utvecklarna innebar det också en hel del trilskande med JavaScript/jQuery/Annat för att få trackingen att fungera. Inte nödvändigtvis det roligaste man kan syssla med.

Men, som sagt, med GTM är detta ett minne blott (nästan).

Redan nu kanske du känner att du har tillräckligt med argument för att se till att implementera Google Tag Manager, men hold your horses! Det finns mer!

Vilka är fördelarna?

För att du ska kunna övertyga dig själv och andra om att Google Tag Manager kan vara något att använda och hjälpa ert projekt/verksamhet har vi listat några fördelar.

Gratis

Vi städar av denna uppenbara fördel direkt: Det är gratis.

Du kan använda Google Tag Manager gratis till väldigt stor utsträckning. För större organisationer kan det finnas ett behov av att kliva upp på Google Tag Manager 360 som kostar, men för små till medelstora företag rekommenderas gratisversionen av Google Tag Manager.

(Att man fortsätter använda Googles tjänster för att hantera data och huruvida det är en kostnad i sig är en annan diskussion)

Snabbar på implementering

Som sagt, Google Tag Manager gör att du kan hantera all form av tracking-kod från ett gränssnitt separat från där ni hanterar källkoden. Det gör att du inte behöver gå via utvecklare för att ändra det du vill kunna tracka.

Det här sparar i många fall väldigt mycket tid, i vissa fall flera hundratals procent för implementation av taggar/trackingkod.

Jobbar ni med agila arbetsmetoder, som t.ex. Scrum kan det vara risk att implementering av trackingkod får låg prioritet gentemot andra tasks och stories. Med Google Tag Manager kan den analysansvarige, kod-kunnig eller ej, snabbt implementera ändringar för trackingkod utan att nödvändigtvis få hjälp av/interagera med utvecklare.

Lika barn leka bäst (GTM + Google Analytics)

Tag Manager och AnalyticsGoogle gillar Google och således gillar Google Tag Manager också Google Analytics

För att förtydliga, Google Tag Manager är inte en ersättare till Google Analytics, utan är ett sätt du kan lägga till Google Analytics-tracking till din webbsida/app.

Du kan använda Google Analytics utan Google Tag Manager och vice versa. Lika barn leka bra, sjöng Markus Krunegård, och även om han nog inte syftade på Google Tag Manager och Google Analytics så gäller det även där. Google gillar Google och båda verktygen fungerar därmed bra tillsammans.

Då många använder Google Analytics för att analysera sina webbsidor och appar så är denna ofta sömlösa integration att se som en klar fördel med GTM som Tag Management System.

Kan användas av icke-kodare

Google Tag ManagerDu behöver inte vara kodare för att använda Google Tag Manager.

Tack vare att Google Tag Manager är gratis, öppet för alla och väldokumenterat är det relativt enkelt att ta till sig och lära sig. Det kryllar av tutorials, blogginlägg (meta) och material både från Google och andra som hjälper dig komma igång.

Att man inte behöver vara en kodare för att använda GTM är till 99% sant. I stort sett kan du implementera det mesta med fördefinierade taggar som tillhandahålls av Google Tag Manager. Gränssnittet är väldigt användarvänligt och oftast behöver du inte skriva en rad kod för att börja tracka något på din sida/app. För vissa mer komplicerade taggar kan det vara bra om du har viss koll på JavaScript/HTML/CSS när du lägger till custom-kod, men även för detta finns mycket dokumentation och guider online.

Att du inte behöver vara kodare för att använda GTM är ofta en fördel då alla inblandade i webbprojekt eller intresserade av analys inte besitter den kompetensen. Med GTM kan dessa personer i större utsträckning inkorporeras i utvecklingsprocessen och avlasta utvecklare från en del tidigare tidskrävande uppgifter.

Event-tracking

Event-tracking, att tracka events som användaren genomför på din sida/app, är t.ex. klick, video-interaktion, AJAX-formulär, scroll eller hoover. Tidigare innebar tracking av events att en behövde lägga till kod i källkoden. Google Analytics kunde tracka sessioner och sidvisningar, medan events som dessa krävde workarounds.

Med Google Tag Managers auto-event tracking behöver du inte längre manuellt lägga till kod. Istället kan du skapa events kring länkar och knappar på er sajt/app direkt från verktyget med en tydlig struktur.

Ofta är det väldigt intressant att se hur användare interagerar med innehållet i er tjänst, så naturligtvis är lättare event-tracking något att räkna som en klar fördel med GTM.

Samla alla tredjeparts-pixlar på ett ställe

Om du lägger pengar på annonser på Facebook, AdWords eller något annan reklamplattform har du förmodligen redan hårdkodat in ett gäng marknadsförings-, retargeting- och konverteringspixlar på er sida/app. Dessa pixlar är viktiga för att kunna mäta hur er marknadsföring lönar sig på er sida/app och således något som ofta används. Det är lätt att det blir rätt rörigt med alla dessa pixlar och kod placerat lite överallt på er sida.

Nu kanske du är en sådan person som redan har alla dessa pixlar snyggt och prydligt dokumenterat på något sätt, men det gör bara att du kommer gilla GTM än mer.

Med GTM får du nämligen alla dessa pixlar samlade under ett tak. Några av pixlarna är till och med inbyggda! Du får enkelt en överblick på vad som händer på er sida/app kopplat till pixlar och marknadsföring. När en kampanj är slut kan du enkelt avaktivera eller ta bort den kampanjspecifika pixeln. Du kan också lägga till nya pixlar från samma ställe. Pretty, pretty nice.

Debug-mode och Version control

Ytterligare en snitsig fördel med Google Tag Manager är att det innehåller inbyggda debug-möjligheter som låter dig och ditt team testa och debugga varje uppdatering innan publicering. Detta gör att ni kan försäkra er om att taggarna fungerar innan ni går live.

När ni sedan publicerar uppdateringar skapas en ny version av Google Tag Manager. En fördel med detta är att en enkelt kan gå tillbaka till en tidigare version, när som helst, om så önskas. Det gör att du enkelt får en överblick över hur ni jobbar och håller taggarna organiserade. Det gör även felsökning lättare då en snabbt och enkelt kan gå tillbaka till en fungerande version och jämföra.

Nackdelar + andra alternativ

Som med det mesta i livet finns det också nackdelar med Google Tag Manager.

Håll koll på GDPR

Google Tag Manager kan asbolut användas för att samla in data om användare och således naturligtvis också personer. I tider där det sista ordet för Google och GDPR och data-hantering inte är sagt så är det svårt att sia om hur GDPR kommer påverka användandet av GTM. Men man bör hålla öron och ögon öppna för hur GDPR påverkar både Google och er hemsida eller företag generellt

Viktigt att det blir rätt med användarrättigheter

Eftersom taggarna och även UX och design kan styras från gränssnittet på GTM direkt sätter det krav på vem som får tillgång till detta.

Fel person och det kan bli trubbel. Det är inte alltid jättelätt att vid första anblick hålla koll på vem som har behörighet till vad för Googles verktyg. Se till att inte slarva med detta!

Andra alternativa tag management system

Naturligtvis finns det alternativ till Google Tag Manager. Även om detta blogginlägg ämnade att lyfta fram just GTM skadar det inte att nämna några alternativa lösningar. Det finns ett gäng tag management system – och här är några som ni kan kolla upp.

  • Adobe DTM - används av många större företag med komplexa krav och arkitekturer.
  • Tealium – Är, precis som Adobe DTM, mest använt av större organisationer, som hanterar fler än en sajt med hög trafik och komplexa krav.
  • Signal – är särskilt fokuserat på marknadsföringstaggar.
  • Ensighten – Inriktat på säkerhetsfokuserat och process-drivna utvecklingsprojekt.

Där har ni några fördelarna (och några få nackdelar) med Google Tag Manager. Förhoppningsvis kan det vara något som hjälper er i både utveckling och marknadsföring framöver. Kör hårt!

Läs mer

Valtechs case med digital analys:

Fler blogginlägg om digital analys

comments powered by Disqus