Vi byggde en egen körskola i VR

Systemutvecklare
Valtech

november 27, 2017

Inför Valtech Day byggde vi en VR-applikation – körskolesimulatorn VRoom. Projektet bevisade att VR har en ljus framtid – både ur användar- och affärsperspektiv.

Synen på vilken roll VR kan spela framgent har blivit något av en vattendelare. Den ena sidan argumenterar för att tekniken är en speldriven dagslända, andra säger att VR är framtidens ultimata empatiplattform. Vi kände att det var ett spännande och utmanande ämne – att försöka bevisa att det finns långsiktiga, affärsperspektiv med VR som plattform. Vi tyckte att den då stundande Valtech Day med personer från olika branscher och perspektiv representerade, var ett perfekt forum att presentera vad vi kommit fram till.

Att utveckla för VR påminner mycket mer om att utveckla ett spel än vad det påminner om att utveckla en webb.

Idén med en virtuell körskola kom upp i en diskussion kring de höga kostnader det medför att ta körkort. När vi började bygga vår VR-körskola, som senare fick namnet VRoom, var det väldigt klart för oss att vi inte ville bygga den bara för att vi kunde eller för att det skulle bli en häftig grej. Vi ville bygga en VR-applikation med ett tydligt syfte som skulle gå att använda i ett bredare perspektiv och under en lång tidsperiod. Även om projektet – i skrivande stund(!) – är en prototyp behövde vi kunna mäta och utvärdera det för att se om det skulle skapa både användar- och affärsnytta.

Men vilka problem finns det egentligen med dagens körskoleutbildningar?

År 2013 ville jag, Robin, ta körkort och jag anmälde mig till en intensivkurs. Kursledarna rekommenderade starkt att jag skulle öva även mellan lektionerna men med föräldrar och bilar på annan ort fanns inte den möjligheten för mig. Det gick vägen ändå. Jag tog mitt körkort, men kände mig ändå inte helt säker på vissa moment. Exempelvis hölls intensivkursen på sommaren och jag hade noll minuters praktisk övning på vinterväglag. Mörkerkörning hade jag inte heller provat på.

Utifrån den erfarenheten så kunde vi nu lyfta de problem som fanns med dagens körskoleutbildningar och som vi även ville lösa med VRoom. Vi kom fram till att vi ville bygga en produkt med:

  • möjlighet att öva på bilkörning utan att behöva tillgång till bil eller handledare.

  • möjlighet att öva på situationer som inte finns under den tid eller vid den geografiska plats eleven genomför utbildningen på.

  • Underlättar utbildningen och ökar elevernas trygghet i trafiken, även eftergenomförd utbildning.

Kunde VR passa för det här?

Den danska forskaren Tone Saugstad kom 2002 fram till att ”Teoretisk kunskap kan inte ersätta praktisk kunskap för praktiska moment. Individer kan inte ha teoretisk kunskap och sedan genast kunna det praktiska utförandet”. En körskoleutbildning handlar i huvudsak om praktiska moment och att förvärva praktisk kunskap. Och vår egen erfarenhet av VR-upplevelser var att de kunde ge känslan av att man faktiskt genomför något – som om det vore på riktigt – trots att det i själva verket sker virtuellt.

Mot bakgrund av det var vi väldigt säkra på att en körskolesimulator i VR var rätt väg att gå.

Vi fastslog tidigt att vår upplevelse skulle kännas så verklig som möjligt och vi valde att luta oss mer mot fotorealism än stylized-grafik, också med den potentiellt bredare målgruppen i åtanke.

Även om 3D-modellering i sig inte var något nytt för oss, så innebär varje projekt alltid en ny utmaning. I det här fallet var renderingsoptimeringen avgörande. Att utveckla för VR är alltid prestandatungt och att eftersträva realism kan utmana även de kraftfullaste datorerna. För att åstadkomma en realistiskt virtuell värd behövde exempelvis skuggrendering och detaljrikedom hålla en hög nivå, vilket utmanade oss att optimera prestandan.

Please accept marketing cookies to watch this video.

Att utveckla för VR påminner mycket mer om att utveckla ett spel än vad det påminner om att utveckla en webb. I jämförelse med att skriva logik för webbplatser, behövde vi utveckla i tre dimensioner med allt vad det innebär exempelvis fysik, massa och kollisioner.

Testa prototypen

När vi blev klara med vår prototyp så var det dags för att visa upp den och låta de som var intresserade att testa den! Vi smygtestade VRoom ett par gånger internt, men eldprovet var under Valtech Day. Testerna gav oss även väldigt värdefulla insikter om vad vi behöver tänka på när vi utvecklar VR-applikationer. Men också vilken stor potential VRoom har.

Vroom

Vi såg tydligt att de krav vi på förhand hade satt upp skulle gå att möta. De första två kraven, att få praktiskt kunskap på exempelvis vinterväglag och möjligheten att övningsköra utan tillgång till en fysisk bil, de bekräftades där och då. Att få bilförare att känna sig säkrare, även efter taget körkort behöver vi genomföra användartester på för att kunna bekräfta, men vi har goda förhoppningar om att även det kravet kan uppfyllas.

VR är mer än bara en hajp

Slutligen kan vi säga att VR definitivt är ett verktyg som är mer än bara hajp. Med VRoom kunde vi tydligt se att det går att bygga en applikation med både långsiktig användar- och affärsnytta. Vi berättar gärna mer om vilka möjligheter och utmaningar VR har för olika branscher. Tveka inte att höra av dig till oss om du vill veta mer om VRoom – eller VR och 3D i stort.

Kontakta oss

Let's reinvent the future