Apoteket

Det digitala receptet till ett liv i hälsa

Apoteket

Apotekets vision är ett liv i hälsa. Vägen dit går genom att erbjuda produkter och tjänster som gör det enklare att må bra. Det var vår utgångspunkt när vi skapade deras nya webbplats.

Vässad digital närvaro i apoteksdjungeln

1971 övertog staten samtliga apotek och bildade Apoteksbolaget AB. Under nästan 40 år hade Apoteket ansvaret för läkemedelsförsörjningen till privatpersoner och vård och omsorg. Den 1 juli 2009 upphörde Apotekets monopol. I och med den ökade konkurrensen från de nya apotekskedjorna, men kanske framför allt från de rena nätshoparna, såg Apoteket ett ökat behov av att vässa sin digitala närvaro i apoteksdjungeln. Vi tog oss an uppgiften med liv och lust.

Stetoskopet som visade att projektet var livskraftigt

Projektet inleddes som sig bör med en förstudie. Här gjorde vi bland annat en effektkartläggning tillsammans med Apoteket för att tydliggöra vilka effekter och nyttor som den nya sajten skulle leva upp till. Den så kallade “tunnelbanekartan” fungerade sedan som en vägvisare under resans gång.

DevicesDevices

Ett verklighetsnära designkoncept

Vi tog sedan fram ett designkoncept med hjälp av bland annat användningstester och intervjuer med Apotekets kunder och butikspersonal. Konceptet skulle hålla både för sajten riktad till konsumenter och den del som används av vårdpersonal. Det skulle dessutom kännas igen från upplägget i en vanlig fysisk butik.

På besök i verkligheten

Från upplägget i en vanlig fysisk butik

Vi fortsatte att testa koncept, användarupplevelse och design för att se hur kunderna agerade i köpflödet, hur de navigerade mellan sidorna samt hur de upplevde tjänsten och hur man resonerade kring sina behov när man handlar läkemedel med och utan recept.

Vi besökte också sjukhusapoteket i Uppsala. Här pratade vi med Apotekets personal för att ta reda på hur deras behov och önskemål såg ut. Dels i relation till läkemedelsbolagen och sjukhusen, men även till de egna butikerna. Vi fick chansen att vara med vid tillverkningen av läkemedel, se hur de förpackades och distribuerades samt följa hela kedjan från beställning till leverans ute på avdelningarna. Värdefull kunskap när vi skulle optimera användarupplevelsen för vårdpersonal och företag som anlitar Apoteket.

2015 vann Apoteket.se i Retail Awardskategorin Årets e-handel/omnikanal. Retail Awards är ett samarbete mellan Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

En snabbfotad organisation och infrastruktur

För att snabbt kunna möta nya eller ändrade behov och krav satte vi upp en infrastruktur för automatiska dagliga releaser. Tidigare gjordes releaser nattetid med några månaders mellanrum, vilket förutom lång tid mellan förändringar också innebar hög risk i och med ökat omfång av varje release. Att löpande kunna göra releaser och deployer till produktionsmiljö var en förutsättning för att kunna jobba agilt på riktigt.

Förutom att få den tekniska infrastrukturen på plats så genomförde vi tillsammans med Apoteket den processomvandling som krävdes för att kunna agera riktigt snabbt. En viktig del i den nya infrastrukturen var bytet av CMS till EPiServer. Det innebar att det blev enklare för redaktörer att jobba med innehåll, kampanjer och erbjudanden med minimalt beroende av utvecklingsinsats.

TeametTeamet

Ett hälsosamt team

Vi hade ett tvärfunktionellt team på plats under hela projektet, där designers och utvecklare jobbade agilt och nära Apotekets produktägare och andra intressenter. Eftersom rådgiving är en del stor del Apotekets funktion var också innehållet en viktig del i projektet, där vi jobbade tätt ihop med med Apotekets redaktörer för att förfina och ta fram nya texter och SEO anpassa sajten.

Vinnare på Mobilgalan 2017

Marketing of the Year

Motivation:
Apoteket has substantially increased their mobile marketing efficiency by adding user friendly mobile interfaces both in sales and support.

Boka ett möte med oss!