Inspirationslunch - Expressens resa mot att vara användarcentrerade på riktigt

Expressen gick från att helt ha outsourcat utvecklingen till att ha ett eget team på 60 personer som tävlar om antalet nya lanseringar per dag.

Under två år har Expressen genomfört en förändring med syfte att öka sajtens värde för användarna. Lyssna till när Anette Lovas, UX-chef, och Anders Scheef, PO och designer på Expressen, berättar hur de styrt om mot ett användarcentrerat och datadrivet UX-arbete - ett arbete som kräver mod för att lyckas.

Modet att ständigt våga förändra och förbättra upplevelsen, allt med ambitionen att bli Sveriges största nyhetssajt.

Modet att på riktigt lansera de rätta och relevanta funktionerna för användaren, på daglig basis. Modet att ständigt våga förändra och förbättra upplevelsen, allt med ambitionen att bli Sveriges största nyhetssajt.

Anette Lovas är chef för Expressens User Experience team. Hon har hela 15 års erfarenhet av UX och webb. Anette brinner för att få förståelse för vikten av UX i ledningsgrupper och i organisationer i syfte att öka affärsvärdet.

Anders Scheef är Product Owner/ UX Designer på Expressen. Han har över 8 års erfarenhet från digitalbyrå-världen. Anders är målfokuserad och drivs av att skapa lösningar som ger värde.