Inspirationslunch - Service Design

I slaget om kunderna kan du välja att konkurrera med pris eller kvalitet.

Föredragen var två uppskattade dragningar under höstens Valtech day, där temat var relationer och om hur man skapar livskraftiga digitala förhållanden.

Service design hjälper dig att skapa tjänster som är mer lönsamma och har högre kundnöjdhet. Genom att få insyn i hur kunden ser på din tjänst hittar du nya affärsmöjligheter och försäkrar dig om att ni gör rätt saker.

I föredraget ”Nej, ni behöver ingen j*vla app” berättar Hannes Johansson om hur service design kan hjälpa dig att använda pengarna på ett klokare sätt och samtidigt få nöjdare kunder.

I föredraget ”5 steg för att komma igång med service design” berättar Johannes Bäckström och Ellen Blanck om hur du kan gå tillväga för att jobba med service design i praktiken.

Talarna för dagen:

Hannes Johansson har ett brinnande intresse för att skapa värde genom användarupplevelser och digitala gränssnitt. Genom att ta reda på mål och behov hos användare och organisationer skapar han moderna tjänster som uppnår såväl användarmål som önskade verksamhetseffekter.

Ellen Blanck har sedan 2005 jobbat med att skapa användarupplevelser som bidrar till förändring och skapar värde för användare och verksamhet. Numera växlar Ellen mellan rollerna Service Designer, User Experience Designer och projektledare och trivs både i det strategiska arbetet och som länken mellan beställare och utvecklingsteam.

Johannes Bäckström brinner för att skapa lösningar som bidrar till förändring och skapar värde. Som Service Designer på Valtech är Johannes största styrka hans intresse för att lyssna och förstå både människor och organisationer. Med sina åtta år i branschen har Johannes jobbat med allt ifrån appar för matinköp till system för kärnkraftssäkerhet.

Bild av Burning Red Studio under CC BY 2.0